Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Implementering for ledere og fagutviklere

Dette er informasjon til deg som ønsker å ta i bruk samtaleguiden for basissamtaler å sikre systematisk pårørendesamarbeid ved din enhet.

Implementeringen består av :

I psykisk helsevern er veien fra nye viktige forskningsfunn til å få integrert kunnskapen i praksis preget av å være uforutsigbar, tilfeldig og går ofte langsomt. Det er derfor et stort gap mellom den beste tilgjengelige kunnskapsbaserte praksis og den behandling som tilbys.

Public mental health: required actions to address implementation failure in the context of COVID-19 - The Lancet Psychiatry.

Det er blitt stilt spørsmålstegn ved om disse resultatene kan være et tegn på en global implementeringskrise innen psykisk helsevern.  I en studie av implementering av 1287 psykososiale tiltak viste at kun 15% lykkes med bærekraftig implementering.

The relative value of Pre-Implementation stages for successful implementation of evidence-informed programs | Implementation Science | Full Text (biomedcentral.com).

Implementering kan defineres som et sett av spesifiserte aktiviteter som skal til for å gjennomføre en bestemt metode eller et behandlingsprogram i praksis.

Implementation Research: A Synthesis of the Literature | NIRN (unc.edu)

Det innebærer planlagte strategier og prosesser for realisering av endringer satt i et gjennomtenkt og bærekraftig system.

Her er en film som viser hvorfor det å sikre god implementering er så viktig, se link Hvorfor er implementering viktig? - Implementere.no

Her er en film som viser hvordan man kan lykkes med implementering.

Hvordan lykkes med god implementering? - Implementere.no

For å forberede deg til implementering av basissamtaler så kan følgende spørsmål være til hjelp. Her får du også noen gode svar eller refleksjoner utfra våre erfaringer med implementering av basissamtaler. Spørsmålene er hentet fra implementere.no.

  • Målgruppe er alle ansatte klinikere ved din enhet. Både behandlere, miljøterapeuter, merkantil og andre støttefunksjoner.
  • Prosjektet forutsetter ikke forhåndskunnskaper i pårørendearbeid.
  • Det er en fordel hvis dere har med en ansatt med kompetanse i kvalitetsforbedringsarbeid og i å gjennomføre SPC-målinger

Prosedyre, pårørendebrev, og fraser må tilpasses din enhet 

Prosedyre Det anbefales å benytte en prosedyre som er tilpasset din enhet. For å hjelpe til med dette er det utviklet tre varianter av prosedyren beregnet på ulike behandlingstilbud:

  • FACT-team: Lenke til prosedyre
  • døgnenhet psykiatri: Lenke til prosedyre
  • døgnenhet rus/avhengighet: Lenke til prosedyre

I tillegg til å ta utgangspunkt i prosedyre tilpasset din enhet kan det også være aktuelt å gjøre ytterligere tilpasninger i prosedyren for at den skal være gjennomførbar i deres enhet.

Pårørendebrev

På nettsiden finnes forslag til brev til pårørende. (Legg inn lenke) Det anbefales at det tas utgangspunkt i de foreslåtte brevene med vedlegg, men at det gjøres nødvendige tilpasninger til lokale forhold. For eksempel legge ved deres egen brosjyre til pårørende, informasjon om gode lokale tilbud for pårørende osv. Det er viktig at det kommer frem i brevet at dere tilbyr samtaler til pasienter og pårørende.

Fraser til dokumentasjon

På nettsiden finnes forslag til brev til pårørende. (Legg inn lenke til fraser) Erfaringsvis er det smart at forbedringsteamet går igjennom frasene og gjør eventuelle nødvendige tilpasninger. Siden frasene er basert på samtaleguiden, anbefales det ikke å gjøre vesentlige endringer på det faglige innholdet i frasene.

Tiltakene kompetanseheving, tilby og gjennomføre samtaler og kvalitetssikring bør ikke forandres på men noe kan tilpasses:

Kompetanseheving til medarbeidere

Den grunnleggende opplæringspakken med E-læringskurs, internundervisning og helsefaglig simulering bør ikke forandres. Tiden for gjennomføring kan tilpasses.

Tilby og gjennomføre samtaler til pasienter og pårørende

De tre samtalene til pasient, pårørende og fellessamtale for pasient og pårørende skal tilbys. Erfaring viser at det kan være hensiktsmessig å ha andre og tredje samtale rett etter hverandre. For eksempel ved kortere innleggelser. Samtalene kan foregå fysisk, digitalt og per telefon.

Kvalitetssikring

For å øke sannsynligheten for implementering, er det viktig at dere følger råd for kvalitetssikring på nettsiden. Et etablert måle– og feedback system gjennom oppslag i journal, bidrar til at enheten kan følge opp at endringene varer.

  • Vi anbefaler å ta i bruk småskaletesting. Dette er en metode for å teste ut i liten skala hvordan tiltaket kan tilpasses ved din enhet.  
    PDSA-skjema - Itryggehender (itryggehender24-7.no)

  • Vi anbefaler at du: 
    • Gjennomfører test med en ny pasient og deres pårørende  
    • Dele opp og evaluerer tiltakene underveis 
    • Be om tilbakemeldinger fra den pårørende om hvordan det opplevdes å bli kontaktet og om temaer i samtalen var relevante. 

  • Utpeke en pårørendekoordinator 
  • Etablere et forbedringsteam 
  • Utse en kvalitetsansvarlig med mulighet for å ta ut rapporter i DIPS 
  • Leder oppretter kompetanseplan i kompetanseportalen for ansatte 

I planleggingsfasen skal du tilpasse implementeringsstrategier, sikre forankring og ledelse av implementeringen. Du skal også planlegge måling av implementeringen.

Her kan du finne en sjekkliste for implementering av basissamtaler

Noen spørsmål du må stille i planleggingsfasen er: 

Hvem skal være involvert i implementeringen? 

Lag en plan for hvem, hvor mange og hvilke deler av enheten som vil bli involvert, inkludert fordeling av ansvar. Forskning og erfaring viser at det er en suksessfaktor at alle medarbeidere er involvert.

Hva forventer dere med hensyn til aktiv involvering fra de ulike personene? 

Det kan forventes at medarbeidere skal følge opp kompetanseplanen. Videre kan det forventes at ledere avsetter tid til implementeringsarbeid for de involverte.

Hvem skal dere informere? 

Informere ledere og holde medarbeider orientert om planene.

Trenger du veiledning i implementering eller lokal tilpasning av BISP-prosjektet?

Send en epost til prosjektleder Mia Iversen

Implementeringsguide og fremdriftsplan:

Guide for implementering av basissamtaler i systematisk  pårørendesamarbeid 

(Klar til å skrives ut)

De viktigste når du skal implementere er å gjennomføre planen, følge med på implementeringen underveis, løse de problemene som oppstår og justere implementeringsplanen dersom det blir nødvendig. Det kan også bli nødvendig å tilpasse tiltaket.

Når implementeringsprosessen er i gang, kan det være at forbedringsteamet må være mer aktivt i prosessen enn dere hadde tenkt i utgangspunktet. Ofte må teamet følge nøye med på hvordan implementeringen går. Det er viktig at teamet bistår og støtte kolleger som bruker tiltaket for første gang. Det kan også bli behov for støtte når de må løse problemer og gjøre tilpasninger på din enhet.

Hentet fra: Fase III - Implementere - Implementere.no

Kvalitetsforbedring og implementering henger tett sammen. Modell for kvalitetsforbedring består av fem faser og en beskrivelse av hvordan man kan gå frem for å oppnå forbedringer i tjenestene.

Fasene er:

  1. Forberede: Felles erkjennelse av behovet for forbedring, Forankre og organisere forbedringsarbeidet, Klargjøre kunnskapsgrunnlaget)
  2. Planlegge: Kartlegge behov og dagens praksis, Sette mål, velge måleverktøy
  3. Utføre: Prøve ut og tilrettelegge ny praksis
  4. Evaluere: Måle og reflektere over resultatene, Vurdere om forbedringen er tilstrekkelig og eventuelt justere
  5. Følge opp: Implementere ny praksis, Sikre videreføring, Dele erfaringene med forbedringene.

Hver av fasene inneholder trinn med anbefaling av hvilke aktiviteter som er viktig å gjennomføre for å lykkes med forbedringsarbeidet.

For å lese mer om modellen se her: Microsoft Word - Modell for kvalitetsforbedring – utvikling og bruk av modellen i praktisk forbedringsarbeid (fhi.no)

En sentral del i forbedringsarbeid er å se hvordan tiltakene som gjøres påvirker praksis ved din enhet.

For å måle forbedring av pårørendesamarbeid ved din enhet har vi laget verktøy dels ved å følge ansattes kompetanseplaner og i hvilken grad ansatte får gjennomført samtaler.

Kvaliteten på samtalene og i hvor stor grad de blir tilbudt og gjennomført og dokumentert gjøres med hjelp av oppslag i journal.

Se egen beskrivelse og vedlagt presentasjon for å komme i gang.  

Kvalitetsforbedring - presentasjon og beskrivelse

Rutiner for håndtering av data i forbindelse med oppslag i journal

 

Utfra erfaringer med implementeringen kan dere foreta eventuelle nødvendige justeringer av implementeringsplanen. Bruke internundervisningstid og etablerte møteforaer (drifts-,  behandlings- og teammøter) til:

  • Systematisere tilbakemeldinger og erfaringer med gjennomføring av basissamtalene
  • Tilby repetisjon av fagkunnskap
  • Veiledning

Presentasjon til ledere, fagutviklere og andre med implementeringsansvar

Link til sjekkliste for implementering - link kommer

 

 

Sist oppdatert 14.10.2024